Honnan lehet felismerni a jó vírusvédelmi szakembert?

Annak idején a „Mit titkolnak a vírusvédelem bennfentesei” tanulmányban megírtam már, hogy egy informatikus ismerősről azt gondolni, hogy ő a világ legnaprakészebb, legfelkészültebb IT szakembere minden területen, óriási tévedés. Minden szakembernek megvannak a saját kedvenc területei, és azokban nagyon erős, míg az összes többiről az átlagosnál maximum jobb a felkészültsége, de azokban már nem lehet vérprofinak, naprakésznek, rutinosnak nevezni.

Mielőtt még bárki a szememre akarná vetni, hogy ráhúzom a vizes lepedőt a szakmára, közlöm, hogy éppen, hogy ellenkező a célom. Inkább szeretném megosztani a vírusvédelemmel kapcsolatos tapasztalataimat, hogy egyrészt a kisvállalkozások vezetői tudják, mégis mit várhatnak el egy vírusvédelemben jártas szakembertől, másrészt pedig, hogy a szakemberek tudják, milyen területekre kell koncentrálni ahhoz, hogy az ügyfelek minden szükséges információval el legyenek látva.

Ilyen dolgokra, hogy a jó vírusvédelmi szakembernek alaposnak, nyitottnak, és kedvesnek kell lennie, nem térnék ki, hiszen mindenkinek, aki ügyfelekkel foglalkozik, ez az alap. Azt viszont sok szakember sem tudja, hogy a vírusvédelem az ő, saját szakértelmétől nem lesz jó. A vírusok ellen védekezni nem csak olykor-olykor, vagy néha-néha, vagy alkalmanként kell, amikor egy szakember éppen kinn van egy kisvállalkozásnál, mint IT-s.

Nem, a vírusvédelem az egy folyamatosan alkalmazott elv- és követelmény-rendszer.

Tetszik, nem tetszik, ez nem olyan, hogy feltelepítek egy szoftvert, meg mellé még egy-két segédszoftvert, és mehet mindenki Isten hírével.

Óriási hiba, amit szakemberek el tudnak követni, az az, hogy nem adják át a tudásukat. A tudást át nem adni bűn.

Óriási hiba, amit a mikrovállalkozások vezetői és alkalmazottai el tudnak követni, az a tudás NEM befogadása.

Ha ez a kettő hiányzik, akár együtt, akár felváltva, akkor kérem nincs miről beszélni: marad az örökös harc, a kiszámíthatatlan munkaóra kiesések, az adatok elvesztése, a profit csökkenése.

Ha szakember vagy, át kell adnod a tudást, hiszen attól Neked nem lesz kevesebb!

Ha vállalkozó vagy, akkor be kell fogadnod a tudást, mert attól Neked sokkal több lesz!

Nem szokásom két külön csoporthoz szólni egy bejegyzésen belül, de úgy érzem, hogy most csak így járhatok el, hiszen a két dolog annyira összefonódik, hogy félő, valamelyik fél nem érzi magát érdekeltnek az elolvasásában, ha külön választom. Ezért ez a provokatív cím, ezért ez a hosszas felvezetés.

Lássuk, mi a teendőd, ha vállalkozó, cégvezető vagy:

Most írtam egy cikket, amiben azt számolgattam, hogy Magyarországon körülbelül 420ezer vállalkozás megszámlálhatatlanul sok számítógépe van veszélyben. Ezek azok a néhány fős vállalkozások, akiknél egészen biztos, hogy nincs IT biztonságért felelős szakértő. Talán még emlékszel, múltkor kineveztelek a saját céged IT menedzserének, de azóta nem mélyedtünk bele a témába.

Nagyon fontos feladatokat osztok most ki számodra:

1.Felelősséget kell vállalnod az IT biztonsági szint növeléséért a saját vállalkozásodban. Részfeladatokat kiadhatsz alvállalkozónak, alkalmazottnak, de a felelősség a tiéd, ezzel jobb, ha most megbarátkozol.

2.Ki kell képezned magad ebben az átok vírusvédelmi témában. Anno mindig a minőségbiztosításra mondták a régi munkahelyemen, hogy a „szükséges rossz”, de az tévedés volt. Az igazi szükséges rossz az a vírusok elleni védekezés. Tulajdonképpen teljesen felesleges is lehetne, de a világ nem ilyen. Nem felesleges, sőt, szükséges. Attól persze még nem jó, de muszáj. Ezt nem ragozom tovább, érzed a lényeget, ugye?

3.Ki kell képeztetned mindenkit, aki neked dolgozik. Akár alvállalkozó, akár alkalmazott, akár partner. Fontos, hogy mindenki, aki a cégeddel munkakapcsolatban áll, kívülről ne veszélyeztethesse a Te céged adatait. Hiába véded magad körbe, ha muszáj beengedned a veszélyforrásokat. Utólag kapálózni már egyenlő a veszteséggel.

4.Tudnod kell, mit várhatsz el a külsős IT szakembereidtől. (Szervizesek, kijáró rendszergazdák.) Lehet, hogy tudnak segíteni, amikor probléma lép fel, de helyetted nem tevékenykedhetnek nap mint nap, és nem foghatják a kezed, miközben Te meg az egeret fogod. És nem is koppinthatnak a fejedre, amikor butaságot készülsz csinálni, illetve elhalasztasz valamit, ami a biztonságot tekintve kulcsfontosságú dolog (pl. adatmentés).

Ugye, nem is olyan borzasztó?

Térjünk át arra, mi a feladatod akkor, ha IT szakember vagy (szervizes, rendszergazda, tanácsadó):

1.Tudatosan tisztáznod kell magadban azt, hogy mennyire értesz a vírusvédelemhez. (Nem a vírusirtáshoz, hanem a védelemhez.) A vírusvédelem azt jelenti, hogy ismered azokat a praktikákat, és tovább is tudod adni az ügyfeleidnek, amik tulajdonképpen 100%-ra emelik a vírusok elleni védelmi szintet. Ha az ügyfeleidet még sosem érte veszteség a vírusok miatt, akkor tisztában vagy vele, hogy miért van ez így? Miért lógnak ki a nagy magyar átlagból? Mi az a plusz, amit hozzá tudtál tenni a felhasználói színvonalukhoz?

2.Ha úgy érzed, hogy nem tökéletes az a tudás, amit át is tudsz adni, akkor fejlődnöd kell. Most fogok egy döbbenetes dolgot mondani: nem a szakmában kell fejlődnöd. Gyanítom, a Te géped mindig rendben van. Ugye? Abban kell fejlődnöd, hogy hogyan add át a tudást. Hogyan fogadtasd be a tudást az ügyfelekkel? Mert az a fránya ügyfél néha olyan okosnak hiszi magát, meg aztán nincs is kedved nyolcvanötödszörre ugyanazt elmondani már megint. Ismerős? Na, akkor itt a titok nyitja: írd le, és add oda neki!

3.A legnehezebb feladat – tapasztalatom szerint – a szemléletmód váltás. A számítógép centrikus gondolkodás módból át kell némileg váltani a felhasználó centrikus gondolkodás módba. Nem könnyű, én tudom. A felhasználóra nincs szoftveres megoldás, igaz? De azt garantálom, ha át tudsz állni, akkor nagyságrendekkel lesz könnyebb az életed!

Ugye, hogy ebben sincs semmi rendkívüli?

Na, de mi a poén? Az, hogy a kettőt összegyúrjuk. De erről majd máskor beszélünk, bőven elég lesz mára, ha ezt megemészted :) .

Tetszett a bejegyzés? Kommentálj, beszélgess a kommentrészben, és iratkozz fel az rss feedre így automatikusan megkapod a legfrisebb bejegyzéseket!

Comments

No comments yet.

Leave a comment

(required)

(required)